besmellah

عنوان

تضمین پرداخت مالیات در نظام مالیاتی ایران
نویسندهرزم، علیرضا
سال1396
مقطعکارشناسی ارشد
دانشگاهآزاد اسلامی واحد بندرعباس

چکیده

مالیات قسمتی از درآمد یا دارایی‌ افراد است که به موجب قوانین و به‌منظور پرداخت مخارج عمومی، اجرای سیاست‌های مالی و حفظ منابع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور، به‌وسیله اهرم‌های اداری و اجرایی دولت وصول می‌شود. گسترش و تنوع فعالیت‌های اقتصادی و نقش فزاینده دولت‌ها در ایجاد و گسترش خدمات عمومی، تامین اجتماعی و گسترش تعهدات دولت در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی و تلاش در جهت تحقق رشد اقتصادی و توزیع عادلانه درآمد، پرداخت و دریافت مالیات را به مساله‌ای مهم و تاثیرگذار تبدیل کرده است. هدف از انجام این تحقیق تضمین پرداخت مالیات در نظام مالیاتی ایران می باشد که به روش توصیفی تحلیلی انجام پذیرفت. نتایج نشان می دهد که تضمین هایی که قدرت عمومی مالیاتی در راستای وصول مالیات از آنها بهره می برد، درباره شیوه پرداخت مالیات است و در مرحله وصول مالیات، اختیارات و امتیازات متعدد و برجسته ای برای دستگاه مالیاتی وجود دارد که از آن به عنوان تضمینات وصول نام برده می شود که مهم ترین آنها را می توان برقراری موارد متعدد مسؤولیت تضامنی در پرداخت مالیات و وصول مالیات از طریق عملیات اجرایی بدون مراجعه به دادگستری برشمرد.

عنوان

اختیارات و مسئولیت دادستان انتظامی مالیاتی در خصوص نحوه نظارت بر عملکرد ماموران مالیاتی و سایر اشخاص
نویسندهمصیبی، مهران
سال1395
مقطعپایان‌نامه کارشناسی ارشد
دانشگاهدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

چکیده

چکیده: در سازمان امور مالیاتی نهادی به نام دادستانی انتظامی مالیاتی وجود دارد که در رأس آن «دادستان انتظامی مالیاتی» با وظایف مشخص قرار دارد. نحوه‌ی عملکرد این فرد همانند یک دادسرای ویژه‌ای است که در کنار آن هیأت عالی انتظامی قرار دارد. بدین توضیح که پس از کشف تخلف مأمور مالیاتی دادستان انتظامی مالیاتی موضوع را بررسی و در نهایت گزارش آن منتج به «بایگانی»، «منع تعقیب» و یا «ادعانامه» (کیفرخواست) خواهد شد. قرار منع تعقیب و ادعانامه جهت بررسی و اعلام نظر به هیأت عالی انتظامی مالیاتی ارسال می‌گردد. حال با محول شدن این وظیفه به «هیأت رسیدگی به تخلفات اداری» رسیدگی به تخلف رد شده در اختیار یک مرجع عمومی قرار می‌گیرد ، البته دادستان انتظامی مالیاتی می تواند بر علیه سایر اشخاص مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم نیز اقامه دعوی نماید.

عنوان

تحلیل آراء هیئتهای حل اختلاف مالیاتی استان فارس با تاکید بر دادرسی عادلانه مالیاتی
نویسندهحسینی، ابراهیم
سال1396
مقطعپایان‌نامه کارشناسی ارشد
دانشگاهدانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد مرودشت

چکیده

چکیده: از آنجا که در فرایند تشخیص و وصول مالیات، وقوع اختلاف بین مودی و مقام مالیاتی، امری محتمل و کاملاً طبیعی است که در کشور ما مطابق قانون مراجع اختصاصی اداری برای حل اختلاف مالیات وجود دارد که مجزا از دادگاههای عمومی و دیگر دادگاههای اداری هستند. بررسی حدود صلاحیت، ساختار، نحوه صدور حکم و تشریفات رسیدگی و اجرای احکام این مراجع تحت عنوان دادرسی مالیاتی قرار میگیرد. در واقع در این بحث دو نوع مرجع اختصاصی اداری شبه مدنی و شبه کیفری وجود دارد که بر دامنه بحث می افزاید.این مراجع همانند سایر مراجع اختصاصی اداری یا شبه قضایی از سازوکار و تشریفات رسیدگی خاص برخوردار هستند که از ویژگیها و فلسفه وجودی این نوع مراجع نشأت میگیرد. سادگی تشریفات، سرعت رسیدگی، وابستگی به قوه مجریه و استقلال وجود نماینده ذینفع در ترکیب این نوع مراجع، تجدید نظر خواهی ماهوی و شکلی، نظارت بر این نوع مراجع و... از جمله مسائل مهم مربوط به دادرسی در مراجع یاد شده است که تبیین آنها در چارچوب وصول دادرسی عادلانه بحث انگیز و مستلزم تحلیل دقیق و موشکافی است. این مهم در وهله اول مستلزم شناسایی دقیق نظام رسیدگی مورد بحث، و تبیین مشخصات دقیق ساختار تشکیلاتی و تشریفاتی دادرسی موصوف است و برای تحلیل اصل دادرسی عادلانه در مورد آنها نیز بایستی جنبه های مختلف شناخته شده دادرسی عادلانه را شناسایی و تبیین نمایم و سپس با توجه به ویزگیها و قواعد حاکم بر دادرسی مراجع مالیاتی نحوه اعمال آنرا نقد و تجزیه و تحلیل نمایم. در این رهگذر علاوه بر شناسایی مراجع فوق و آیین دادرسی آنها و قوانین، به اشکالات و نواقص و نارساییهای نظام رسیدگی آنها بویژه در انطباق منصفانه دست یابیم و پیشنهاداتی در جهت رفع آن و بهبود میزان دادرسی ارائه نمایم.

عنوان

چارچوب حقوقی حاکم بر وضع و مصرف عوارض محلی
نویسندهجعفری، منوچهر
سال1398
مقطعپایان‌نامه کارشناسی ارشد
دانشگاهدانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس.

چکیده

چکیده: عوارض محلی و مالیات بعنوان نخستین منبع درآمد برای دولت نقش مهمی در تامین هزینه های عمومی کشور ایفا می کند. در حقوق مالیاتی ایران، دستگاه مالیاتی راجهت اخذ مالیات همچنین ارزیابی نرخ تعین نموده و از طرفی برای بهبود در عملکرد دستگاه مالیاتی در انجام وظایف ومسئولیتهای محوله ، حقوق و اختیارات ویزه بعنوان اعمال قدرت مالیاتی تعیین شده است .علاوه بر دستگاه دولتی مالیات بگیر ، نهاد و موسسات عمومی مانند شهرداری ها و دهیاری ها نیز می تواننداز فعالیت روزانه یا ماهیانه شهروندان و همچنین در قبال ارائه خدمات به شهروندان عوارض محلی دریافت نمایند که از آنها بعنوان عوارض محلی نیز یاد میکنند. این پژوهش در سه فصل نگارش یافته است که در فصل اول آشنایی با کلیات و مفاهیم و اصطلاحات پرداخته شده است . فصل دوم به مبانی حقوقی عوارض و مالیاتهای موسسات عمومی اختصاص یافته و درآخر فصل سوم نظارت به شهرداری ها و موسسات عمومی را بررسی می کند.

عنوان

حقوق مالیات بین المللی و تمکین مالیاتی در حقوق داخلی
نویسندهنجفی مرزبالی، سیده مرضیه
سال1397
مقطعپایان‌نامه کارشناسی ارشد
دانشگاهدانشگاه شهید بهشتی

چکیده

چکیده: امروزه مالیات از جمله بحث برانگیز ترین مباحث حقوقی محسوب می شود. گستردگی این حیطه و چالش های آن باعث بروز دعاوی حقوقی قابل توجه و پرهزینه ای در بسیاری از کشورها شده است. این در حالی است که کشورها قوانین مالیاتی متفاوت و منحصر به خود را دارند و بعضا به دو موافقت نامه کنوانسیون نمونه مالیات سازمان توسعه و همکاری اقتصادی و کنوانسیون نمونه مالیات مضاعف سازمان ملل متحد میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه پیوسته اند. اما چگونگی اعمال این موافقت نامه ها ضمانت اجرای عدم تبعیت از آن و نفوذ آن ها به قانون گذاری کشورها است که باعث بروز اختلاف و دعاوی خواهد بود. معاهدات مالیاتی که از دو نمونه معروف آن نام برده شد است شامل مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر درآمد،‌ مالیات بر ارث و غیره می باشد. این معاهدات ممکن است دو جانبه و تنها میان دو کشور در صورت توافق اعمال شوند. از جمله مزایای این موافقت نامه ها کاهش مالیات مضاعف و در نتیجه کارامدی و پیشرفت در تجارت خارجی برای کشور ها است. هرچند کنوانسیون نمونه سازمان ملل متحد در زمینه مالیات مضاعف میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه هنوز ماهیتا الزام آور نمی باشد اما نزدیک کردن مقررات مالیاتی کشورمان ایران به استانداردهای جهانی و تبعیت از آن مفید به نظر می رسد زیرا این اقدام از جمله اصلاحات زیر ساخت های اقتصادی و بهبود عملکرد در سطح کلان این حوزه است. در این پژوهش بر آنم که با بررسی حقوق مالیات بین المللی و تمکین مالیاتی در حقوق داخلی چالش ها، فواید و مضرات این مهم را بررسی کرده و ساختار مالیات بین المللی و موافقت نامه های مربوطه را تحلیل نموده و با در نظر گرفتن و مطالعه رویه کارامد برخی کشورهای توسعه یافته راهکاری برای اصلاح و بهبود نظام و قوانین مالیاتی و مقررات گذاری مالیاتی کشورمان ایران ارائه کنم.

عنوان

مالیات بر ارث
نویسندهطاهری، محمدسلمان
سال1373
مقطعپایان‌نامه کارشناسی ارشد
دانشگاهدانشگاه تهران

چکیده

چکیده: نتایجی که از بررسی مالیات بر ارث در قانون جاری حاکم بدست می‌آیدچنین است : 1 - کاهش نرخ‌ها نسبت به قانون سال 1345 : اولین مطلبی که‌پس از بررسی قوانین مختلف مالیات بر ارث در ایران قابل ذکر است‌مساله کاهش محسوس نرخ‌های مالیاتی در قانون جدید خصوصا" نسبت به‌طبقات دوم و سوم می‌باشد که با توجه به افزایش هزینه‌های دولت و تشدیداختلاف طبقاتی در جامعه غیرقابل توجیه می‌نماید چرا که مالیات بر ارث‌حربه‌ای نسبتا" موثر در توزیع عادلانه ثروت در جامعه است و کاهش نرخ آن‌باعث افزایش فاصله طبقاتی در جامعه می‌شود لازم است در آن تجدید نظرگردد. 2 - افزایش معافیت‌های مالیاتی : دومین مساله‌ای که در قانون جدیدقابل طرح است افزایش معافیت‌های مالیاتی است که با عنایت به جدول‌ارائه شده جهت مقایسه قوانین و مختلف در قسمت ضمائم پایان‌نامه گویامی‌گردد. در این میان، معافیت کامل اثاث البیت از پرداخت مالیات برارث امری نامعقول است و لازم بود نرخ مناسبی برای اثاث البیت با اصلاح‌قانون سال 1345 در نظر گرفته می‌شد چرا که در بسیاری از موارد ارزش‌وسایل خانه از ارزش خانه بیشتر است در حالی که مشمول مالیات نیست .علاوه بر این، معافیت کامل وراث طبقه دوم شهدای انقلاب اسلامی ازپرداخت مالیات بر ارث معقولانه نیست و لازم بود حداقل مالیاتی در نظرگرفته می‌شد. 3 - حذف مالیات برماترک در قانون سال 1366 : با توجه به‌اینکه امروزه از اهداف قوانین مالیاتی، تامین عدالت اجتماعی و تعدیل‌ثروت است حذف مالیات برماترک و دریافت مالیات بر ارث تنها ازسهم الارث وراث در قانون جدید بحث‌انگیز می‌باشد. وصول مالیات برماترک‌ضمن اینکه در توزیع عادلانه و صحیح درآمد ملی نقش موثری می‌تواند داشته‌باشد در افزایش میزان درآمد دولت نیز سهم بسزائی دارد. حذف آن قابل‌توجیه نیست . 4 - حذف ماده 23 قانون (ماده 180 سابق) در اصلاحی 721371: نکته دیگر قابل بیان حذف کلی ماده 180 سابق در اصلاحی 721371 است .انتقال اموال در زمان حیات توسط مورث به وارث از جمله مواردی است که‌برای فرار از پرداخت مالیات مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث تضییع‌حقوق دولت و بالطبع جامعه می‌گردد. حذف ماده مذکور که انتقال مال به‌ورثه را مشمول مالیات برارث قرار داده بود تقلب نسبت به قانون راافزایش می‌دهد از اینرو حذف کامل آن با توجه به فرهنگ ضعیف مالیاتی‌جامعه ما قابل توجیه نیست . 5 - اخذ مالیات بر ارث بطور مکرر : موضوع‌دیگر قابل طرح، مساله جلوگیری از اخذ مالیات بر ارث مکرر از ماترک‌یا سهم الارثی است که در مدت کوتاهی بعلت فوت پی در پی مورثین منتقل‌می‌گردد. در این خصوص لازم است مقرراتی وضع گردد تا از تعلق پی در پی‌مالیات جلوگیری شود مثلا" اموال متوفی تا گذشتن 3 یا 5 سال از تاریخ‌انتقال ماترک یا سهم الارث مشمول مالیات بر ارث قرار نگیرد. در پایان‌ذکر این نکته ضروری است که تمام تغییرات قانون جدید اعم از کاهش‌نرخ‌ها، افزایش معافیت‌ها و حذف مواد مربوط به جلوگیری از تقلب‌های‌مالیاتی ناشی از طرز تفکر غیرشرعی بودن مالیات برارث است که در هنگام‌تغییر قانون وجود داشت .مخالفین مالیات بر ارث در جامعه ما به استناداین نکته که ماترک متوفی مالی است که تمام مالیات آن در طول حیات‌مورث پرداخت شده است .

عنوان

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی
نویسندهصادقی، عالیه
سال1378
مقطعپایان‌نامه کارشناسی ارشد
دانشگاهدانشگاه شهید بهشتی

چکیده

چکیده: پایان‌نامه به سه بخش تقسیم شده است . در بخش اول که خود به دو فصل تقسیم شده است ، ابتدا در فصل اول به ذکر تاریخچه‌ای در مورد مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی می‌پردازیم و سپس در فصل دوم به بررسی انواع اشخاص حقوقی مشمول و غیرمشمول پرداخت مالیات و نیز تکالیفی که بر عهده مشمولان پرداخت مالیات نهاده شده است می‌پردازیم. سپس در بخش دوم که این بخش نیز به دو فصل تقسیم شده است ، ابتدا در فصل اول به بررسی نحوه تشخیص درآمد مشمول مالیات اشخاص حقوقی خواهیم پرداخت و سپس در فصل دوم به نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی خواهیم پرداخت و سپس در فصل دوم به نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی به تفکیک هر یک از این اشخاص می‌پردازیم. در بخش سوم نیز که همانند دو بخش قبلی به دو فصل تقسیم شده است ، ابتدا در فصل اول با مفاهیمی از قبیل هزینه‌های قابل قبول، استهلاکات ، معافیتها و جرایم مالیاتی و نیز نحوه بکارگیری آنها آشنا می‌شویم و سپس در فصل دوم که فصل پایانی رساله می‌باشد به موضوع رفع اختلاف مالیاتی، مراجع حل اختلاف و چگونگی عملکرد آنها خواهیم پرداخت .

عنوان

بررسی روش هایی جلوگیری از فرار مالیاتی در نظام مالیاتی ایران
نویسندهرزم، مهدی
سال1396
مقطعپایان‌نامه کارشناسی ارشد
دانشگاهدانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس

چکیده

چکیده: درآمد مالیاتی نقش بسزایی در تأمین هزینه های دولت دارد و این امکان را فراهم می کند تا دولت در راستای شکوفایی، رشد و رونق اقتصادی ، سرمایه گذاری کند. اما تحقق این هدف، با وجود فرا مالیاتی باعث اختلال می شود فرار مالیاتی را می توان یکی از مظاهر فساد اقتصادی شمرد. واضح است فرار مالیاتی در مبلغ کلان و سنگین و نه مبلغ ناچیز مالیاتی صورت می گیرد. فرار مالیاتی از جمله جرایمی است که با وجود ضریب بالای بزهکاری در جرایم اقتصادی، فراوانی بیشتری را به خود اختصاص داده است. قانون‌گذار ایران پس از اصلاحات مکرر قوانین مالیاتی، در ماده 201 قانون مالیات‌های مستقیم 1380 و در ماده 274 اصلاحیه قانون مزبور مصوب 1394 این پدیده اقتصادی را جرم‌انگاری و کیفر حبس برای آن پیش‌بینی نموده است. لیکن از منظر عناصر متشکله جرم و مجازات، ابهامات بسیاری در ماده مزبور وجود دارد. فرار مالیاتی، جرمی ‌عمدی است که رفتار فیزیکی آن می‌تواند از نوع فعل مثبت یا منفی باشد. از حیث اوضاع ‌و احوال برای تحقق فرار مالیاتی، لزومی ‌به مباشرت مرتکب در تنظیم مدارکِ خلاف واقع نیست بلکه صرف استناد به مدارک تنظیمی‌ توسط ثالث در تحقق جرم کفایت می‌کند.هدف از انجام این تحقیق روش های جلوگیری از فرارهای مالیاتی در نظام مالیاتی ایران می باشد که به صورت توصیفی تحلیلی انجام پذیرفت. نتایج نشان می دهد تعیین نرخ مناسب مالیات بر ارزش افزوده و حتی الامکان پرهیز از تعدد نرخ؛ تعیین جریمه های مالیاتی مناسب ( اعم از اتوماتیک و غیر آن، و نیز کیفری و غیر آن) و انجام هماهنگ های لازم با سایر نهادهای ذیربط به منظور تضمین اجرای احکام جریمه های تعیین شده؛ شناسایی فراریان بزرگ مالیاتی، اعم از افراد حقیقی و حقوقی، و برخورد حقوقی قاطع با آنها؛ کاهش پیچیدگی، ایجاد ثبات و درعین حال پویایی در قوانین مالیاتی مربوطه (درزمان رکود و رونق اقتصادی)، در کاهش انگیزه فرار از مالیات اثر داشته باشد.

عنوان

نقش و کارکرد اداره امور مالیاتی در راستای اصلاح نظام درآمدی دولت با تأکید بر افزایش سهم درآمدهای مالیاتی مطرح در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی
نویسندهرنجبر ناصر آبادی، زهرا
سال1396
مقطعپایان‌نامه کارشناسی ارشد
دانشگاهدانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد مرودشت

چکیده

چکیده: از جمله مهمترین اصول حکمرانی مطلوب در نظام های سیاسی معاصر، توجه به موضوع اقتصاد و اتخاذ راهبردهایی است متناسب با شرایط و مقتضیات فرهنگی، بومی و نیازهای عمومی جامعه برای پیشبرد نظام سیاسی. برهمین اساس است که جمهوری اسلامی ایران نیز متناسب با شرایط و موقعیت خاص منطقه ای و برای برون رفت از آسیب‌ها و چالش‌های درونی از یک سو و رفع تهدیدات بیرونی نظیر تکانه‌های اقتصادی بین‌المللی، تحریم‌ها و بحران‌های اقتصادی جهانی از سوی دیگر‌، سیاست اقتصاد مقاومتی را به عنوان راهبرد اساسی اقتصاد تبیین نمود.‌ از آنجا که یکی از مهمترین محورهای اجرای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی تکیه مخارج دولتی بر دریافت مالیات و کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی می باشد، سازمان امور مالیاتی به عنوان متولی امور مالیاتی در کشور، می-تواند نقش موثری در این حوزه برعهده داشته باشد‌. این درحالی است که‌ در نظام اقتصادی کشور، سازمان با چالش‌های درون سازمانی و برون سازمانی متعددی در افزایش درآمدهای مالیاتی، ایجاد عدالت مالیاتی و ... مواجه است. در این پژوهش، ضمن تبیین مفهوم اقتصاد مقاومتی‌ و‌ مالیات و فرآیند دریافت آن در نظام اقتصادی کشور، چالش‌های برون سازمانی و درون سازمانی‌، سازمان امور مالیاتی مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفته است.

عنوان

مبانی ممتاز بودن دیون مالیاتی و نظام تقنینی ایران
نویسندهموسوی، سید ابوالفضل
سال1397
مقطعپایان‌نامه کارشناسی ارشد
دانشگاهدانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس

چکیده

چکیده: مالیات دریافت قسمتی از دارایی افراد توانمند از نظر اقتصادی و توزیع این دارایی به افراد ناتوان ، به عبارتی دیگر از نظر اقتصادی انجام این عمل در بحث توزیع عادلانه تر درآمد مطرح می شود پس توزیع عادلانه تر درآمدها به این معنی است که شکاف درآمدی بین گروه های درآمدی جامعه کمتر باشد. امروزه نقش نظام مالیاتی کشورها در تأمین سه هدف عمده اجتماعی، اقتصادی و بودجه‌ای دولت بر کسی پوشیده نیست. در بعد اجتماعی مهم‌ترین هدف از وضع مالیات کاهش فاصله طبقاتی و توزیع مجدد درآمدهاست . یکی از علل دخالت دولت ها در اقتصاد هر جامعه ای دستیابی به توزیع عادلانه ثروت بین کلیه افراد جامعه می باشد، در این راستا مالیات یکی از مهمترین ابزارها است که دولت ها از طریق دریافت بیشتر آن از افراد ثروتمند و غنی جامعه و هزینه کردن مالیات های دریافتی در محل تامین خدمات رفاهی و اجتماعی از جمله بهداشت و مسکن افراد فقیر و کم درآمد جامعه گامی در جهت عدالت اقتصادی و عدالت اجتماعی برمی دارد . از مهمترین اهداف وضع مالیات در جامعه می توان به توزیع مناسب درآمد، تحقق عدالت اجتماعی، مبارزه با فساد، مهار تورم، فراهم کردن زمینه‌های لا‌زم برای تحقق رقابت‌پذیری، تحقق رشد اقتصادی پیوسته، باثبات و پرشتاب متناسب با اهداف چشم‌انداز، ایجاد اعتماد و حمایت از سرمایه‌گذاران، اهتمام به نظم و انضباط مالی و بودجه‌ای، تلا‌ش برای قطع اتکا هزینه‌های جاری به نفت و تأمین آن از محل درآمدهای مالیاتی و... اشاره نمودعلاوه بر اینکه دولت در ایجاد عدالت مالیاتی از طریق وضع سیاستهای کارآمد مالیاتی در جامعه نقش مهمی را ایفا می کند ، مردم تشکیل دهنده یک اجتماع نیز باید در رسیدن به هدف فوق دولت را یاری دهند به گونه ای که با شفاف سازی درآمدها و پرداخت به موقع مالیات به دولت در کاهش فاصله طبقاتی و بهره مند شدن اکثریت افراد جامعه از خدمات رفاهی و اقتصادی گام بردارند .