قصد ورود به حوزه حقوق مالیاتی دارید؟

باسلام
شما دانشجو یا فارغ التحصیل حقوقی اگر قصد ورود تخصصی به حوزه حقوق مالیاتی دارید توجه شما را به چند نکته جلب میکنم:

اول اینکه در یک لایو اینستاگرامی در مورد فرصت ها و چالش های ورود به این حوزه صحبت کردم؛ پیشنهاد میکنم ببینید.

اگر بعد از دیدن این لایو تصمیم به ورود گرفتید مراحل زیر رو باید طی کنید:


1-در مرحله اول برای اینکه یک نگاه کلی از نظام مالیاتی ایران بدست بیاورید بهتر است یکبار کل قوانین زیر را روخوانی کنید: الف- قانون مالیات های مستقیم (آخرین اصلاحات). ب- قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400 ج- قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان.
2- در گام دوم لازم است از لحاظ فنی با مالیات آشنا شوید. منظورم از بعد فنی این است که باید قوانین و مقررات مالیاتی را درک کنید و با مراحل مالیاتی (تشخیص، رسیدگی، وصول، دادرسی) آشنا شوید. برای این کار پیشنهاد میکنم در دوره هایی که با موضوع آشنایی با قوانین و مقررات مالیاتی برگزار می شود شرکت کنید. این دوره ها عموما توسط مشاوران مالیاتی برگزار می شود و اطلاعات برگزاری آن را از طریق صفحات مجازی مدرسین دوره ها و همچنین موسسات و مراکز آموزشی مانند مرکز آموزش جامعه حسابداران خبره ایران، مراکز جهاد دانشگاهی و...دریافت کنید. (برخی از این اشخاص و مراکز را در صفحه اینستاگرام خودم دنبال میکنم میتوانید براحتی آنها را پیدا کنید)
3- شما به عنوان شخصی که حقوق خوانده است به آشنایی با دو موضوع دیگر نیاز حتمی دارید:
الف- حسابداری مالیاتی و ب- حسابرسی مالیاتی
برای حسابداری مالیاتی پیشنهاد میکنم ابتدا برای اشنایی با فضای کلی حسابداری، کتاب های حسابداری که در مراکز فنی حرفه ای تدریس می شود را مطالعه کنید. امکان دانلود رایگان این کتاب ها در این لینک وجود دارد.
در مرحله بعد و برای عمیق تر شدن پیشنهاد می کنم کتاب اصول حسابداری 1 و 2 از دکتر نوروش را مطالعه کنید. کتاب حسابداری مالیاتی دکتر دوانی هم خوب است منتها باید آخرین تغییرات قانونی نیز در آن لحاظ شده باشد.
درمرحله سوم پیشنهاد می کنم در یک دوره آشنایی با اصول و استانداراهای حسابداری شرکت کنید؛
این دوره ها مثل همان دوره های آشنایی با قوانین مالیاتی برگزار می شود.
ب) حسابرسی مالیاتی: منظور از حسابرسی مالیاتی، روش های تشخیص و محاسبه مالیات توسط ماموران مالیاتی است. آشنایی با این مبحث هم با شرکت در یک دوره 3-4 ساعته بدست می آید. البته اگر در مرحله 2 این اطلاعات را بدست آوردید طبعا نیازی به آموزش مجدد نیست.

به شما دوست خوبم تبریک میگویم....چون به این مرحله رسیده اید و این یعنی اراده شما تا به اینجا خیلی قوی بوده.


4- مرحله آخر، مرحله عمق بخشی به سواد مالیاتی شماست. شما باید با تحلیل های مختلف و متنوع از احکام مالیاتی آشنا شوید، بتوانید آرای قضایی مالیاتی را نقد و تحلیل کنید چراکه قرار است فراتر از یک مشاور مالیاتی مبتدی و بعنوان یک مشاور و وکیل مالیاتی متخصص و حرفه ای عمل کنید. متاسفانه باید بگویم منبع در این زمینه بسیار کم است. صرفا به عنوان یک پیشنهاد میتوانید از کتاب حقوق مالیاتی تحلیلی-کاربردی استفاده کنید. این کتاب را با این هدف نوشته ام که اشخاصی که مراحل قبل را طی کرده اند بتوانند با دیدی عمیق به مالیات نگاه کنند... البته شروع مطالعه شما برای مالیات هم اگر با این کتاب باشد بازهم می توانید از آن بهره بگیرید.
5- هنوز کار تمام نشده. یک مرحله وجود دارد که همیشگی است... تا آخرین لحظه فعالیت شما در مالیات ادامه دارد. باید با آن زندگی کنید و نفس بکشید؛ حتی اگر شما را به نفس نفس بیندازد. این مرحله شامل: الف- مطالعه مستمر آیین نامه های اجرایی، بخشنامه ها و سایر مقررات و نامه های مالیاتی است که غالب آنها در این سایت بصورت مستمر منعکس می شود.
ب- مطالعه مستمر آرای جدید مالیاتی که از دیوان عدالت اداری صادر می شود. این آرا راهم میتوانید از این لینک مشاهده کنید.

موفقیت شما در تمام مراحل زندگی ازجمله مالیات، اتفاقی نیست؛ تلاش و پشتکار میخواهد. البته هدف شما اگر انسانی و الهی باشد قطعا پرورگار هم کمک خواهد کرد...


شما را به زودی در قله های مالیاتی کشور می بینیم...خوش بدرخشید




چاپ   ایمیل